تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 - 12:01
کد خبر : 8630

طلای سرخ ایرانی درگیر ناملایمتی‌های مسئولان

طلای سرخ ایرانی درگیر ناملایمتی‌های مسئولان

ایران ۹۰ درصد زعفران دنیا را تامین می‌کند که این موضوع بیانگر مزیت رقابتی و ارز آوری این محصول است. اما موانع صادراتی از جمله تعهد ارزی صادر کننده با نرخ نیمایی یکی از عمده دلایل کاهش روز به روز صادرات زعفران از مبادی قانونی و افزایش قاچاق طلا سرخ از مبادی غیر قانونی شده

ایران ۹۰ درصد زعفران دنیا را تامین می‌کند که این موضوع بیانگر مزیت رقابتی و ارز آوری این محصول است. اما موانع صادراتی از جمله تعهد ارزی صادر کننده با نرخ نیمایی یکی از عمده دلایل کاهش روز به روز صادرات زعفران از مبادی قانونی و افزایش قاچاق طلا سرخ از مبادی غیر قانونی شده است.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران تصریح کرد: اکنون حداقل قیمت زعفران دسته ۶۵ میلیون تومان، زعفران پوشال ۷۶ میلیون تومان و زعفران نگین از ۹۰ میلیون تومان شروع می‌شود.

غلامرضا میری در ادامه در خصوص افزایش تقاضا و افزایش قیمت گفت: در تمام فصول افزایش تقاضا در افزایش قیمت زعفران تاثیر گذار بوده است و در واقع نرخ هر محصولی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. وقتی تقاضا بیشتر باشد و عرضه کمتر باشد صد در صد قیمت‌ها افزایشی است.

نایب رییس شورای ملی زعفران یادآور شد: هر کالایی که وقتی جهش قیمتی دارد تا زمانی که قیمت برای مصرف کننده و متقاضی جا بیافتد ابتدا سخت است. زعفران با توجه افزایش قیمت قابل توجهی که  امسال داشته است بازار مصرف را تحت تاثیر قرار داده است و اکنون کاهشی است. اما دراز مددت حتما میزان مصرف به حالت قبل خود برمیگیردد.

وی افزود: در حال حاضر محصول زعفران تنها محصولی است که مزیت اقتصادی برای ما دارد. صادرکننده زعفران هم این وظیفه را دارد ارز حاصل از صادرات را به کشور برگرداند. اما تعهد ارزی غیر کارشناسی شده که برگردن زعفران کار و صادر کننده است بر مسیر صادرات ما تاثیر گذاشته با باعث می‌شود بازار‌های هدف را به دلیل هزینه‌هایی که این تعهد بر دوش ما گذاشته است از دست بدهیم.

به گفته میری، خریداران زعفران نرخ دلار بانک مرکزی را قبول ندارند و آنچه برایشان مهم است نرخ روز مبادله‌ای زعفران است. با توجه به شرایطی که ایجاد شده صادر کننده‌های زعفران تمایلی به صادرات ندارند و همین موضوع باعث شده بستری برای قاچاق زعفران فراهم شود.

نایب رییس شورای ملی زعفران تاکید کرد: درخواستمان از متصدیان امر این است که راه حلی را برای این موضوع پیدا کنند و اگر نه زعفرانمان هم همانند سایر محصولات استراتژیک مثل فرش که در سال ۹۵، ۲ میلیارد دلار صادرات داشته و اکنون به ۵۰ میلیون دلار رسیده است مسلما برای زعفران هم این مشکل به وجود خواهد آمد و باید منتظر باشیم زعفران هم به سرنوشت فرش، کرک، زیره گرفتار شود./شهرآرانیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.