تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 11:25
کد خبر : 6365

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران

نرخ تورم در دی ماه کاهشی شد

نرخ تورم در دی ماه کاهشی شد

هر سه شاخص اصلی تورم یعنی تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه و میانگین تورم سالانه در دی‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل کاهش یافت. به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در دی ماه ١٤٠٢ ،شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ٢٢٢,٧ رسیده است که نسبت به

هر سه شاخص اصلی تورم یعنی تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه و میانگین تورم سالانه در دی‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در دی ماه ١٤٠٢ ،شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ٢٢٢,٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٦ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٨.٥ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٣.٦ درصد افزایش داشته است.

کاهش 1.7 درصدی تورم نقطه به نقطه دی ماه

همچنین در دی ماه ١٤٠٢ ، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٨,٥ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٨.٥ درصد بیشتر از دی ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند البته تورم نقطه به نقطه دی ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل که 40.2 درصد بود، ١,٧ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم ماهانه خانوارهای کشور

در همین حال در دی ماه ١٤٠٢ ، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢,٦ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ٢.٤ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٧ درصد بوده است. تورم ماهانه در آذر ماه 2.9 درصد بود که شاهد 0.3 درصد کاهش در دی  ماه هستیم.

در دی ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٣,٦ درصد رسیده که نسبت به اذر ماه که 44.4 درصد بود در ماه قبل، ٠,٨ واحد درصد کاهش یافته است. دامنه تغییرات تورم سالانه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٠.٦ درصد برای دهک­­ اول، تا ٤٥.٢ درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٤.٦ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٤.١ واحد درصد) ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است./شادا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.