تاریخ انتشار : جمعه 20 مهر 1403 - 19:12
کد خبر : 12820

نگاهی به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی رئیس‌جمهور در دولت چهاردهم

حکمرانی نوین اقتصادی

حکمرانی نوین اقتصادی

رئیس‌جمهور صبح شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در حالی برای دفاع از کابینه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی حضور یافت، که قبلا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از نمایندگان خواسته بود تا با تفاهم، همبستگی، دقت به وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف برای ساخت ایران به وزرای تعیین‌شده او رأی اعتماد دهند. پزشکیان در

رئیس‌جمهور صبح شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در حالی برای دفاع از کابینه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی حضور یافت، که قبلا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از نمایندگان خواسته بود تا با تفاهم، همبستگی، دقت به وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف برای ساخت ایران به وزرای تعیین‌شده او رأی اعتماد دهند. پزشکیان در بخشی از این پیام گفته بود که ایران امروز برای عبور از بحران‌ها، نیازمند وفاق ملی، همبستگی ملی و مشارکت ملی است.

عبدالرسول  خلیلی-استاد علوم سیاسی: رئیس‌جمهور صبح شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در حالی برای دفاع از کابینه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی حضور یافت، که قبلا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از نمایندگان خواسته بود تا با تفاهم، همبستگی، دقت به وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف برای ساخت ایران به وزرای تعیین‌شده او رأی اعتماد دهند.
پزشکیان در بخشی از این پیام گفته بود که ایران امروز برای عبور از بحران‌ها، نیازمند وفاق ملی، همبستگی ملی و مشارکت ملی است. دولت وفاق ملی او براساس همین اصول وظیفه حاکمیت را کسب رضایت مردم دانسته و نارضایتی مردم را به تأسی از مولا علی (ع) جنگ با خدا قلمداد کرده است. گفتنی است که فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، در تاریخ ۲۱ مردادماه به هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود. دولت پزشکیان تحقق سند چشم‌انداز را که اهدافش از سال 1384 مغفول مانده و مشمول ساده‌انگاری‌های احمدی‌نژادی‌ها شده بود، محور هم‌گرایی میان دولت، مجلس و دیگر ارکان نظام تعیین کرده است.
پزشکیان دولت را متعلق به همه مردم دانسته که موظف به تأمین حقوق شهروندی ایرانیان است و همچنان‌ که در نخستین گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با صداوسیما در دهم شهریور 1403 گفته بود اعضای دولت براساس وفاق ملی انتخاب شده‌اند. پزشکیان التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم پیشرفت را محورهای هم‌گرایی میان دولت، دیگر قوا و همه ارکان نظام دانسته و تصریح کرده است که آنچه در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز شده، عرصه این هم‌گرایی و همکاری برای حل معضلات مبتلابه کشور است.
اقدام مشترک و همدلانه قوای مقننه، مجریه و قضائیه برای حل مشکلات معیشت مردم، پاسخ به نیاز ضروری امروز کشور است. پیمان دولت چهاردهم اجرای منشور علی (ع) در حکومت‌داری و وفاق ملی است که بعد از انقلاب در نزد دولت‌مداران به فراموشی سپرده شده است؛ منشوری که جورج جورداق، صدای او را صدای عدالت انسانی دانسته است؛ و واقعا اگر روح نهج‌البلاغه، این قرآن دوم، در فضای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور دمیده شود، چه اتفاقات میمونی در عمل در مسیر رضایت مردم خواهد افتاد. ازاین‌رو تمهیدات در مسیر رضایت مردم عملی است علی‌وار که شاخص دولت چهاردهم به شمار می‌رود؛ هرچند برخی اشخاص خالص‌ساز فاقد درک معنایی رسالت علوی برخلاف انتظار آن‌ را برنمی‌تابند. آن‌چنان‌ که یکی از نمایندگان مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود که استناد به نهج‌البلاغه خیلی چیز خوب و مبارکی است، اما توقع این است که در جایگاه ریاست‌جمهوری برنامه‌های عملیاتی گفته شود.
پزشکیان در روز معرفی وزیران پیشنهادی در صحن علنی مجلس حضور خود را فرصتی برای آگاهی از شرایط دشوار و خطیر موجود درباره زندگی مردم، شنیدن صدای آحاد ملت و خواست آنها برای تحول، تغییر، اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد، خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناهای پیش‌رو و اصلاح برخوردهای ناپسند قدرت‌های جهان با مردم ایران خواند. دولت چهاردهم که میدان جدید همراهی و همکاری درون حکومت، میان حکومت، جامعه و درون جامعه است، ارتباط دولت وفاق ملی را متعلق به همه ایرانیان و موظف به تأمین حقوق شهروندی مردم و ملتزم به اولویت‌بخشیدن منافع ملی بر هر منافع دیگری دانسته است.
پزشکیان در راستای التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم پیشرفت، محورهای هم‌گرایی میان دولت، دیگر قوا و همه ارکان نظام را در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغازی برای عمل و عرصه این هم‌گرایی و همکاری دانسته است.
پزشکیان با تأکید بر شرایط خطیر کشور با اشاره به وضعیت سخت اقتصادی مردم، بی‌عدالتی و ناترازی در غالب بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست، آموزشی، فرهنگی و سیاسی را همگی دلیلی بر احساس نارضایتی مردم دانسته است که ما را پاسخ‌گوی نیازهای خود نمی‌دانند. او با اشاره به سند چشم‌انداز در افق 1404 که در 13 آبان 1382 ابلاغ شد، به‌ دنبال ایران توسعه‌یافته‌ای است که در جایگاه اول منطقه از لحاظ اقتصادی، علمی و فناوری -در سطح آسیای جنوب غربی شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای‌ همسایه- قرار داشته باشد و روابط مؤثری در عرصه بین‌المللی پیدا کند. هدفی که با فهم مشترک میان همه ارکان نظام،‌ دولت،‌ بخش‌های مدنی و دیگر بخش‌ها ایجاد شده و باعث هم‌افزایی و همکاری آحاد مردم می‌شود.
تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل و جهان بر‌اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت، توسعه کارآمد، شکوفایی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، دوری از فقر، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، اتکا به سرمایه اجتماعی در تولید ملی، جنبش نرم‌افزاری، تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه، رسیدن به اشتغال کامل و… از افق‌های این چشم‌انداز با ویژگی‌های مربوطه است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.