تاریخ انتشار : دوشنبه 5 شهریور 1403 - 15:13
کد خبر : 12647

مدیرعامل شرکت ایران چوب در گفتگو با مناطق آسیا:

استاندارد همکاری کند، توان صادراتی داریم

استاندارد همکاری کند، توان صادراتی داریم

مصطفی جمالی پارسا ، مدیرعامل شرکت ” ایران چوب” و نایب رئیس هیأت مدیره، در گفت و گو با پایگاه خبری مناطق آسیا با گلایه از نبود سازوکارهای نظارتی در تولید درب گفت: مشکل ما در ایران عدم وجود نهاد نظارتی در تولید درب است و برای این موضوع نیاز به تعریف سازوکاری داریم که

مصطفی جمالی پارسا ، مدیرعامل شرکت ” ایران چوب” و نایب رئیس هیأت مدیره، در گفت و گو با پایگاه خبری مناطق آسیا با گلایه از نبود سازوکارهای نظارتی در تولید درب گفت: مشکل ما در ایران عدم وجود نهاد نظارتی در تولید درب است و برای این موضوع نیاز به تعریف سازوکاری داریم که تا صورت نگیرد، این چالش برقرار است.

مدیرعامل شرکت “ایران چوب”در خصوص زمینه فعالیت این شرکت اظهار داشت: شرکت تولیدی و صنعتی ایران چوب که متعلق به بنیاد مستضعفان است، در سال 1347 با سرمایه اولیه 10 میلیون ریال تأسیس شد و از سال 1363 در مالکیت آن در مقطعی متعلق به هلدینگ عمران مسکن ایران بود و امروز زیرنظر هلدینگ پایه سامان پارس فعالیت می‌کند.

وی در خصوص اشتغال در این مجموعه اظهار داشت : در حدود 100 پرسنل فعال با ما همکاری می‌کنند ، از این تعداد 70 درصد در کارخانه و 30 درصد نیروهای ستادی و دفتری هستند. با توجه به انجام پروژه‌ها، تعداد نیروها بیشتر می‌شود. اکثر پروژه‌های ما در شهرستانهای مختلف است.

پارسا درخصوص تولیدات شرکت “ایران چوب” اعلام کرد : تولیدات ما بیشتر کارهای دکوراتیو است، مثل سالنهای همایش،آمفی تئاتر و سینماهای چند منظوره که از صفر تا صد توسط شرکت ایران چوب انجام می‌شود. آخرین پروژه‌ای که می‌توانم مثال بزنم، پروژه سینمای هتل پارسیان رامسر است که فقط فضای فیزیکی آن را به ما تحویل دادند و ما تا انتهای کار حتی صوت و تصویر و تبدیل شدن به سینمای کامل را انجام دادیم. درواقع ما قرارداد را به صورت پیمانکاری می‌بندیم و در بخش چوب، فلز و صوت و تصویر تماما کار را اجرا می‌کنیم.

جمالی پارسا افزود: ساخت درب فعالیت دیگر مجموعه ما است. انواع درب از اقتصادی ساده که در پروژه‌های انبوه‌سازی استفاده می‌شود ، به درب های اتاقی و سرویسی معروف است تا تولید درب ضد سرقت. درکل در یک ساختمان، کل پروسه کارهای چوبی درب را با امکاناتی که داریم تولید می‌کنیم. امکانات خوبی هم برای این منظور داریم، به طور نمونه یکی از بهترین مارکهای اسپانیایی رویه درب را که نیاز به دستگاه فرز 700 تن دارد، در اختیار داریم. همچنین دستگاه “سی‌ان‌سی” پیشرفته داریم. تولبد درب ، شرکت”ایران چوب” خیلی حرفه‌ای است، چرا که قادر به تولید انواع درب است. از درباقتصادی ارزان قیمت تا درب های چوبی با ابعاد بزرگ. مانند درب های حرم و مساجد، درب های سنتی که نیاز به فناوری بالا دارد.

مدیر عامل این شرکت درباره مواد اولیه مورد استفاده گفت: بخشی از مواد اولیه داخلی است، به طور نمونه ورق‌های “اچ دی اف” و رویه‌های درب بخشی از مواد اولیه که از چوب است به دلیل اینکه عمدتا چوب به دلیل اقتصادی وارداتی است از کشورهایی مثل روسیه و گرجستان وارد می‌شود. بخشی از کارها که حرفه‌ای تر هست و نیاز به چوب گردو دارد از داخل تهیه می‌شود. به طور کل 90 درصد چوب مورداستفاده ما از داخل کشور تأمین می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار “مناطق آسیا” که ارتباط شرکت با انبوه‌سازان و مجتمع سازان به چه صورت است و چه برنامه‌ای برای توسعه و معرفی فعالیت خود دارید، اظهار داشت: در سال گذشته در چند زمینه،تجربیاتی داشتیم، مثل ساخت درب های بیمارستانی که نیاز به دقت و تکنولوژی بیشتری دارد.به طور نمونه ساخت درهای آنتی باکتریال بیمارستان امام خمینی در میدان توحید را صفر تا صد انجام دادیم که تجربه خوبی شد. یکی از بخشهایی که به شدت پیگیر آن در بخش انبوه‌سازی هستیم ورود به بخش بیمارستانی است.
همچنین با انبوه‌سازان شروع به صحبت کرده‌ایم و چند پروژه را بسته‌ایم و امکاناتی داریم که می‌توانیم با آنها کار بکنیم، اگر که بحث کیفیت برای آنها مهم باشد. متأسفانه اتفاقی که در رابطه با درب های اقتصادی افتاده است، عدم توجه به کیفیت درب هاست، در رابطه با درب های اقتصادی، تقلب به سختی قابل تشخیص است زیرا در نگاه، داخل در مشخص نمی‌شود. انبوه‌سازهایی که کمی هوشمند هستند و کیفیت برای آنها مهم است،براحتی با ما قرارداد می‌بندند اما اگر به دنبال این باشند که قیمت تمام شده برایشان پایین بیاید، نمی‌توانند با ما کار کنند چون ما نمی‌توانیم از کیفیت کار بزنیم و برند برای ما ارزش دارد.

وی افزود: متأسفانه کارگاه‌های زیرزمینی با نیروهایی مثل اتباع غیرمجاز در حال تولید درب هستند. سال گذشته قیمت تولید درب ساده “اچ دی اف” را دادیم و همزمان با ما کارگاه‌های زیرزمینی هم قیمت داده بودند، حالا خوشبختانه نفری که نمونه ای را از ما گرفته بود، درب را برش زد و وقتی داخل درب را دیدند متوجه شدند که قیمت ما تا 35 درصد باید گران‌تر تمام می‌شد. این کارگاه‌های زیرزمینی بی‌کیفیت مقداری برای ما چالش برانگیز شده‌اند. اما ما انگیزه‌ای برای پایین آوردن کیفیت نداریم زیرا اولویت اول ما کیفیت است.

جمالی پارسا در پاسخ به این پرسش که برای تشویق انبوه‌سازان به توجه به کیفیت چه پیشنهادی دارید؟ گفت: توصیه ما به کاری است که در بنیاد اتفاق افتاده است؛ مدیریت هلدینگ، آقای شهسواری که به شرکتهای انبوه‌سازی تأکید داشتند که به دنبال کار ارزان نروند! متأسفانه الان درب ضد سرقت از بازار چین با قیمت پایینی وارد می‌شود، اما کیفیت ندارد. درب ضد سرقت چینی امروز بعد از نصب بعد از اینکه قفل می‌شود حتی درصورت خرابی قفل باز نمی‌شود و مشتری مجبور به تخریب درو دیوار برای بازکردن آن می‌شود! لذا شخصی که در یک منطقه ازران، خانه ارزانی را با هزار مشکل تهیه کرده است بخاطر تفاوت 4/5 میلیون تومانی برای خرید درب ارزان تر دچار مشکل می‌شود! در هلدینگ این موضوع تأکید شده است که درب ها را از مجموعه ما با خیال آسوده تهیه کنند تا 30 سال برای مشتری کار کند.اما این اتفاق باید در فرهنگ انبوه‌سازی و بخش خصوصی بیفتد. در اصل حمایت از تولید داخلی باکیفیت. متاسفانه ما تولید داخلی بی کیفیت هم داریم.

وی افزود: ما یک شرکت با 40 سال قدمت هستیم و با همکاری و کاهش کیفیت برند خود را خراب نمی‌کنیم؛ اما هستند انبوه‌سازانی که از کارگاه زیرزمینی درهای بی کیفیت ارزان خریداری می‌کنند. تفکر فرهنگ فروش و کاسبی سالم در خون ما هست. پدربزرگان ما همیشه توصیه به کار پدر بیامرزی می‌کردند و نمی‌گفتند کار بزن در رویی انجام دهید! در رابطه با درب این قضیه خیلی مشهود است. اگر دوستان در کیفیت وسواس داشته باشند خیلی راحت با ما همکاری می‌کنند.

مدیرعامل ایران چوب در پاسخ به این پرسش که مسئولان برای حمایت از تولید داخل و مقابله با کارگاه‌های غیرمجاز که اجناس بی کیفیت تولید می‌کنند، چه اقدامی باید انجام دهند، گفت: در مقوله درب ضد سرقت ما هنوز استاندارد هم نداریم، من مراجعه کردم تا برای درب ها استاندارد بگیرم اما گفتند هنوز چنین چیزی تعریف نشده است. بخشی از کار جلو رفته مثلا در بحث آتش نشانی. ولی مهر استاندارد اجباری برای دربنداریم. اگر این موضوع انجام شود اتفاقات خوبی برای شرکتهایی مثل ایران چوب میفتد.

وی افزود: اگر شرکتهای باقدمت بدانند که استاندارد درب اجباری است، قطعا برای دریافت آن اقدام می‌کنند. برای قطعات، استاندارد هست، اما آن هم اجباری نیست. نهادهای نظارتی از استاندارد شروع کنند و بگویند یک تولیدکننده باید محصول استاندارد بسازد، مگر سیم کشی، کابل و … استاندارد نیستند.؟ این استانداردها، سازنده را موظف به رعایت می‌کند اما برای در ب این اتفاق نیفتاده است. تا روزی که فشار استاندارد و نظارتی نباشد، سازنده رعایت نمی‌کند!
جهانی پارسه در ادامه گفت: تیم فنی که در هلدینگ ما ساختمان می‌سازد یک استانداردهایی را رعایت می‌کند، همان استاندارد را در تولید از ما می‌خواهد و اگر کمی ورق ضعیف تر در تولید به کار ببریم، قبول نمی‌کند. اما در بازار این قضیه نیست یعنی شخصی که برای خود انبوه سازی می‌کند به دنبال درب ارزان است. به ندرت شرکت هایی به سراغ ما می‌آیند و اطلاعات فنی می‌دهند. جالبه بدانید که آنهایی که دنبال کار تمیز می‌باشند،وابسته به سیستم‌های دولتی هستند. وقتی استاندارد تعریف شده‌ای می‌دهند و مقایسه قیمتی می‌‌کنند، متوجه مناسب بودن قیمت های ما می‌شوند.

وی درخصوص ظرفیت تولیدی ایران چوب گفت: متأسفانه ظرفیت ما بستگی به نوع قراردادهایمان دارد چون الان به صورت پروژه محور کار می‌کنیم. ولی وقتی بحث رقابت سالم شکل بگیرد، ظرفیت تولید بالایی داریم و این به نفع ایران است و برند ایران را مطرح می‎کند و می‌تواند در کشورهای همسایه جای خود را باز کند. ما از عراق مشتری داشتیم که گفته درهای چین به درد ما نمی‌خورد و درهای ترکیه هم خیلی گران است و در ایرانی می‌خواهد اما چون در ایران این استاندارد نیست، و نظارتی بر تولید صنایع چوب در زمینه در وجود ندارد، از ما خرید نمی‌کند چرا چون ما در ضد سرقت را 12 میلیون تومان قیمت دادیم، درحالیکه در 8 میلیونی هم در کشور تولید می‌شود. این مقایسه رقابت را سخت می‌کند، مشتری عراقی می‌گوید دربی که شما قیمت دادید در ظاهر،فرقی با درب 8 تومانی ندارد چرا قیمت شما بالاتر است؟ حال ما چند ساعتی آنالیز کردیم تا قانع شده است.اما می‌گوید فلانی در بازار با قیمت 8 تومان در را تحویل می‌دهد و من در عراق قادر به قانع کردن مشتری و توضیح کیفیت بیشتر این درب ها نیستم ! مشکل ما در ایران عدم وجود نهاد نظارتی در تولید درب است و برای این موضوع نیاز به تعریف سازوکاری داریم که تا صورت نگیرد، این چالش برقرار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.