تاریخ انتشار : سه شنبه 1 خرداد 1403 - 8:29
کد خبر : 10807

در نشست کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران صورت گرفت:

بررسی دو سند راهبردی شیرینی و شکلات و لبنیات

بررسی دو سند راهبردی شیرینی و شکلات و لبنیات

تازه‌ترین نشست کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران به بررسی دو سند راهبردی شیرینی و شکلات و لبنیات اختصاص داشت که از سوی وزارت صمت در دست تدوین است. به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» حسن اعرابی اردهالی، رئیس گروه کسب‌وکار و سرمایه انسانی دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صمت، با ارائه گزارشی از سند

تازه‌ترین نشست کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران به بررسی دو سند راهبردی شیرینی و شکلات و لبنیات اختصاص داشت که از سوی وزارت صمت در دست تدوین است.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» حسن اعرابی اردهالی، رئیس گروه کسب‌وکار و سرمایه انسانی دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صمت، با ارائه گزارشی از سند راهبردی لبنیات، افزایش سرانه مصرف لبنیات تا پایان سال جاری را یکی از اهداف اصلی این سند برشمرد و گفت: در حالی که متوسط مصرف جهانی لبنیات برای هر نفر 165 لیتر است، این سرانه در ایران حدود 70 لیتر است.

او با بیان اینکه ظرفیت اسمی صنایع لبنی، 13 میلیون تن برآورد می‌شود، ادامه داد: سال گذشته نزدیک به 6.8 میلیون تن تولید لبنی داشتیم و امیدواریم این میزان در سال جاری به 7.3 میلیون تن افزایش یابد.

اردهالی با اشاره به مشکلات و موانع تولید از جمله افزایش نوسان ارز، کوچک‌تر شدن بازار داخلی و کاهش رقابت‌پذیری صادراتی، ادامه داد: چشم‌انداز دیده شده در این سند، افزایش مصرف سرانه لبنیات، رشد تولید با استفاده از ظرفیت خالی صنایع لبنی، رشد صادرات محصولات لبنی با ارزش افزوده بالا، ارتقای رقابت‌پذیری و افزایش ضریب خودکفایی ارزی و افزایش اشتغال‌زایی است.

اردهالی همچنین به ارائه گزارشی از سند راهبردی شیرینی و شکلات پرداخت و افزود: این صنعت بعد از لبنیات رتبه دوم صادرات صنایع غذایی را داشته و توسعه آن به افزایش ارزآوری منجر خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه صنعت شیرینی و شکلات، هر سه هدف تولید صنعتی، اشتغال‌زایی و ارزآوری بالا را تأمین می‌کند، ادامه داد: صنعت شیرینی و شکلات صادرات با ارزش افزوده بالا دارد و عملکرد صادراتی آن نزدیک به هزار دلار در هر تن است.

اردهالی با بیان اینکه ظرفیت اسمی این صنعت 5.5 میلیون تن است اما در حال حاضر حدود 2 میلیون تن تولید صورت می‌گیرد، اظهار کرد: حذف ارز دولتی مواد اولیه، افزایش هزینه‌های مبادلاتی تجاری خارجی، افزایش هزینه سرمایه‌گذاری و افزایش نیاز به تأمین مالی، تولید و توسعه این صنعت را تحت تأثیر قرار داده است.

او با بیان اینکه این صنعت 90 هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده است، گفت: توسعه و تکمیل زنجیره ارزش تولیدات شیرینی و شکلات، افزایش توان زنجیره تأمین و مواد اولیه این صنعت، رشد تولید با استفاده از ظرفیت خالی صنایع، ارتقای رقابت‌پذیری کیفی و هزینه‌ای این صنعت در بازارهای صادراتی از جمله چشم‌انداز در نظر رفته شده در این سند است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.