تاریخ انتشار : یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 6:16
کد خبر : 10401

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی انتقاد کرد:

جای خالی نیروی انسانی باکیفیت در شرکتهای دولتی

جای خالی نیروی انسانی باکیفیت در شرکتهای دولتی

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه عموم شرکتهای دولتی با مشکل نیروی انسانی مواجه هستند، گفت: شرکتهای دولتی هم از لحاظ نیروی انسانی در حال خالی شدن از نیروهای باکیفیت هستند و هم از لحاظ مالی در ضعیف شدن هستند. به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» ، محمدجواد

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه عموم شرکتهای دولتی با مشکل نیروی انسانی مواجه هستند، گفت: شرکتهای دولتی هم از لحاظ نیروی انسانی در حال خالی شدن از نیروهای باکیفیت هستند و هم از لحاظ مالی در ضعیف شدن هستند.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» ، محمدجواد شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفتر امور شرکتهای دولتی» که روز (سه شنبه هجدهم اردیبهشت) با حضور جمعی از مدیران فعلی و سابق این دفتر در سالن شهید مطهری وزارتخانه برگزار شد، گفت: مجموعه این دفتر با همت شما که مدیران سابق این دفتر هستید، بنا نهاده شده و این دفتر الان دست مدیران فعلی آن امانت است که امیدوارم آنها این امانت را به خوبی به آیندگان تحویل دهند.

شریف زاده با اشاره به اینکه خوشبختانه دفتر امور شرکتهای دولتی ثبات مدیریتی نسبتا خوبی داشته است، افزود: لازمه اینکه دفتر امور شرکتهای دولتی به خوبی به آیندگان تحویل داده شود، این  است که از تجارب گذشتگان استفاده شود و انصافا مجموعه مدیریتی دفتر امور شرکتهای دولتی همت کردند که نسبت به جمع‌آوری و ثبت تجربیات مدیران گذشته اقدام کردند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه من یکی از علایق همیشگی ام تاریخ بوده است و معتقدم کسی که تاریخ را انکار می کند، خودش شکست خواهد خورد، اظهار داشت: واقعا تدوین کتاب تاریخچه و کتاب تاریخ شفاهی دفتر امور شرکتهای دولتی کار بسیار ارزشمندی بود که صورت گرفت.

شریف زاده با اشاره به تلاش های صورت گرفته در دولت سیزدهم برای اصلاح ساختار و توسعه اختیارات دفتر امور شرکتهای دولتی گفت: هرچند الان تعداد شرکتهای دولتی در مقایسه با قبل از اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی کمتر شده است ولی کار بیشتری برای انجام دادن وجود دارد زیرا مشکلات این شرکتها به صورت فزاینده ای افزایش یافته است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر اقتصاد افزود: عموم شرکتهای دولتی از جمله سازمان حسابرسی با مشکل نیروی انسانی مواجه هستند. نیروهای کیفی وارد شرکتهای دولتی می شوند و چند سال کار یاد می گیرند ولی با توجه به نظام پرداخت حقوق، نیروهای کیفی داخل این شرکتها نمی مانند و از آنجا خارج می شوند. همچنین بابت کسری بودجه دولت در سالهای اخیر هم فشار مضاعفی به این شرکتها وارد شده است. در واقع، شرکتها هم از لحاظ نیروی انسانی در حال خالی شدن از نیروهای باکیفیت هستند و هم از لحاظ مالی در حال ضعیف شدن هستند.

شریف زاده با تاکید بر اینکه این مسائل را از این جهت بیان می کنم که تلاش کنیم راهکاری برای برطرف شدن آن ارائه دهیم، اظهار داشت: به جهت انگیزشی هم شرکتهای دولتی با مشکلات متعددی مواجه هستند. مثلا در حوزه بانکی حتما حجم کار بانکهای دولتی از بانک های خصوصی بیشتر است ولی ما در بانکهای دولتی سقف پرداخت پاداش سالانه داریم و مطابق برنامه هفتم، فقط می توانیم به اندازه یک ماه حقوق و مزایا پرداخت کنیم که این محدودیت در بانکهای خصوصی نیست و برای همین میزان پاداشی که آن بانکها به مدیران و کارکنان خود پرداخت می کنند، چندین برابر بانکهای دولتی است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه این معاونت از راهنمایی ها و تجربیات مدیران سابق مجموعه برای حل این مشکلات استفاده می کند، اضافه کرد: مشکل دیگر این حوزه، تصویر شرکتهای دولتی است. در طول این سالها، متاسفانه تصویر شرکتهای دولتی روز به روز خرابتر شده است و متاسفانه تصوری که در ذهن خیلی از افراد جامعه و حتی برخی مسئولان کشور وجود دارد این است که فضای شرکتهای دولتی، فضایی پر از فساد و پر ناکارآمدی است.

شریف زاده ادامه داد: البته من نمی گویم هیچ فساد و ناکارآمدی در شرکتهای دولتی وجود ندارد ولی در این حدی که تصور می شود که این شرکتها مملو از این موارد هستند، واقعا اینگونه نیست. این ظلم مضاعفی است که به شرکتهای دولتی می شود و به واسطه همین تصویری که از شرکتهای دولتی وجود دارد، متاسفانه بعضا قوانین خیلی محدودکننده ای هم برای این شرکتها به تصویب می رسد مثلا همین محدودیت سقف یک ماه حقوق و مزایا برای پاداش سالیانه مدیران و کارکنان شرکتهای دولتی که اشاره کردم. این در حالی است که خدمات عمومی دولت عمدتا به وسیله شرکتهای دولتی ارائه می گردد و این شرکتها درحال خدمت رسانی به عموم مردم هستند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر اقتصاد در پایان ابراز امیدواری کرد که جلسات هم اندیشی با مدیران سابق این وزارتخانه به صورت مداوم برگزار شود و از توان آنها برای حل مشکلات فعلی کشور استفاده گردد./شادا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.