تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 فروردین 1403 - 8:24
کد خبر : 8849

عبور از شرایط نگران‌کننده اقتصادی در سال 1403

عبور از شرایط نگران‌کننده اقتصادی در سال 1403

اقتصاد ایران در سال 1402 با سیاستهای اصلاحی دولت سیزدهم توانسته از شرایط نگران کننده دهه 90 فاصله گرفته و روند رشد و رونقی که از ابتدای فعالیت دولت آغاز شده بود را تداوم ببخشد؛ تداوم این برنامه ها و تدوین برنامه برای تحقق شعار سال از سوی دولت، پیش بینی‌های منفی درباره سال 1403

اقتصاد ایران در سال 1402 با سیاستهای اصلاحی دولت سیزدهم توانسته از شرایط نگران کننده دهه 90 فاصله گرفته و روند رشد و رونقی که از ابتدای فعالیت دولت آغاز شده بود را تداوم ببخشد؛ تداوم این برنامه ها و تدوین برنامه برای تحقق شعار سال از سوی دولت، پیش بینی‌های منفی درباره سال 1403 را منتفی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اموراقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 1403/01/13 روزنامه تعادل با تیتر« اقتصاد ايران در ۱۴۰۳ به كدام سمت مي‌رود؟» و دو گزارش روزنامه دنیای اقتصاد با تیترهای « چشم‌اندازی مه‌آلود» و «۱۰ تابلو از اقتصاد ۱۴۰۳» در مورخ 1403/01/14 توضیحاتی را ارائه داد.

دولت سیزدهم پس از آغاز به کار خود در نتیجه برخی سیاست ها و تصمیمات نادرست در سال های گذشته با مشکلات اساسی و ساختاری در اقتصاد مواجه بود که طی دوسال گذشته عزم خود را برای رفع این مشکلات معطوف کرد. نمود این مشکلات ساختاری در رشد اقتصادی پایین، رشدهای ناپایدار، افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم مشهود بود به نحوی که مشکلات سبب ایجاد تورم در طول دهه ۹۰ از سطوح ۲۰ تا ۲۵ درصد به میانگین بالای ۴۰ درصد شد.

اقدامات دولت سیزدهم در دوسال و نیم گذشته مبتنی بر اصلاح رویه‌های پیشین و زدودن این عوارض از اقتصاد ایران  بود که با مجموعه‌ای از اقدامات از جمله تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، تسهیل و افزایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد، ارائه مشوق‌های مالیاتی به سمت تولید و…. زمینه مشارکت فعال مردم در بخش‌های مولد اقتصاد را فراهم کرد و علاوه بر این، در سال ۱۴۰۲ بر مدار برنامه «مهار تورم و رشد تولید» حرکت کرد.

در نتیجه این اقدامات بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی در 9 ماهه سال 1402 با نفت مثبت 6.7 درصد و بدون نفت مثبت 4.2 درصد و در مجموع رشد اقتصادی در دو سال فعالیت دولت سیزدهم مثبت 12.6 درصد بوده است؛ در حالی که این شاخص در دوره چهارساله دولت دوازدهم در مجموع منفی 1.3 درصد بود.

نتایج این رشد را می‌توان در کاهش نرخ بیکاری و کنترل نسبی نرخ تورم مشاهده کرد.

نرخ بیکاری در سال 1402 برابر 8.1 درصد بود و این کاهش همزمان با رشد مشارکت اقتصادی رقم خورد که حکایت از موثر بودن اقدامات دولت در حوزه بهبود محیط کسب و کار، بازگرداندن کشور به ریل رشد اقتصادی مثبت و همچنین هموار کردن مسیر سرمایه‌گذاری‌ها و تشکیل سرمایه در اقتصاد دارد.

در همین حال براساس گزارش مرکز آمارتشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو سال فعالیت دولت سیزدهم هم با رشد مثبت 8.1 درصدی همراه بوده است در حالی که این شاخص در دوره چهارساله دولت دوازدهم در مجموع منفی 33.9 درصد رشد داشته است.

یکی دیگر از مظاهر بازگشت اقتصاد به ریل توسعه، افزایش تامین مالی تولید از مبادی مختلف مانند سرمایه‌گذاری خارجی است؛ در سال 1402 رکورد جذب سرمایه گذاری خارجی شکسته شد به نحوی که 318 طرح سرمایه‌گذاری خارجی موفق به اخذ 5 میلیارد و 531 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی معتبر شد و این میزان رکورد تمام ادوار گذشته را شکست.

بنابراین به نظر می رسد اقتصاد ایران در سال 1402 با سیاستهای اصلاحی دولت سیزدهم توانسته از شرایط نگران کننده دهه 90 فاصله گرفته و روند رشد و رونقی که از ابتدای فعالیت دولت آغاز شده بود را تداوم ببخشد؛ تداوم این برنامه ها و تدوین برنامه برای تحقق شعار سال از سوی دولت، پیش بینی‌های منفی درباره سال 1403 را منتفی می‌کند./شادا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.