مدیرعامل بانک تجارت گفت:
افزایش سهم ما در بانکداری بین الملل از 7 به 18 درصد
مدیرعامل بانک تجارت اظهار داشت: سهم ما از بانکداری بین الملل در دو سال گذشته از 7 درصد به 18 درصد افزایش یافته است. به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» هادی اخلاقی فیض مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به تغییر مسیر این بانک در دولت سیزدهم از بانکی زیان ده به سوی بانکی که برای
مدیرعامل بانک تجارت اظهار داشت: سهم ما از بانکداری بین الملل در دو سال گذشته از 7 درصد به 18 درصد افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» هادی اخلاقی فیض مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به تغییر مسیر این بانک در دولت سیزدهم از بانکی زیان ده به سوی بانکی که برای 9 ماهه امسال سودآوری 252 درصدی داشته است به تشریح جزئیات این تغییر مسیر پرداخت.
بفرمایید در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بانک تجارت با چه چالش هایی مواجه بود ؟
اخلاقی فیض- بانک تجارت یکی از بزرگترین بانکهای تجاری کشور است که در حدود 9 درصد از سهم سپرده های نظام بانکی را در اختیار دارد و از نظر حجم عملیات بانکداری نیز بیشتر ارائه کننده خدمات به بخش های تجاری کشور اعم از شرکتهای بزرگ، شرکتهای متوسط وSME ها و سایر کسبه و افرادی است که در حوزه تجارت فعالیت می کنند. شاید اگر بگویم که این بانک در سه سال گذشته چه وضعیتی داشته و امروز در چه موقعیتی قرار دارد پاسخی باشد به سوالی که مطرح کردید.
بانک تجارت در پایان سال 1399 از نظر مهمترین عاملی که سیستم های عملیات بانکداری متمرکز بوده، فاقد این سیستم بود و شاید تنها بانکی بود که سیستم متمرکز عملیات بانکی را در پایان سال 1399 نداشت و مهمترین چالشی که بانک با آن مواجه بود این که حجم عملیات بانکداری خرد به شدت در حال افزایش بود و این بانک از نظر ابزارهای ارائه خدمات و ابزارهای فناوری نوین به صورت بسیار محسوسی نسبت به زمان خود عقب بود و نمی توانست بسیاری از محصولات خود را به جهت عدم برخورداری از ظرفیت های فناوری نو ارائه کند.
خوشبختانه حسب توصیه هایی که آقای خاندوزی در بدو ورود ارایه کردند و با توجه به اشراف اطلاعاتی خوبی که در مورد بانک داشتند؛ این موضوع به عنوان یک اولویت در دستور کار بانک قرار گرفت و خوشبختانه در طی سی ماه گذشته بانک تجارت توانسته است در حوزه نرم افزاری یک پوست اندازی انجام دهد.
شاید اغراق نباشد، اگر ادعا کنم که آنچه که در بانک تجارت طی این 30 ماه اتفاق داده است یک اتفاق نادر در نظام بانکی است. شما نمی توانید بانکی را مثال بزنید که ظرف مدت سی ماه عملیات مهاجرت از سیستم متفرقه گذشته به سیستم های متمرکز انتقال داده باشد.
امروز آخرین عملیات مهاجرت مشتریان ما به لحاظ اطلاعاتی در هفته گذشته اتفاق افتاد و در حال حاضر اطلاعات 32 میلیون مشتری بانک از سیستم های متفرقه گذشته به سیستم های متمرکز امروز انتقال داده شد. به نظرم بزرگترین چالش بانک در شروع دولت محترم این بود که در بانک تجارت به صورت مشخص سیستم های فناوری مربوط به شاید بیش از 50 سال گذشته بود و سیستم های متفرقه که امروز خوشبختانه با حمایت های ارزشمندی که هم از ناحیه وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی داشتیم و هم از حمایت های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق شرکت خدمات و شرکت های فناوری بانک توانستیم خوشبختانه در دو روز گذشته عملیات مهاجرت را به اتمام برسانیم و شاید به عنوان اولین بانک توانستیم عملیات انتقال و مهاجرت بر روی سیستم های نو را در نظام بانکی به انجام برسانیم.
یکی دیگر از مهمترین چالش هایی که این بانک با آن مواجه بود، این بود که در بدو ورود پایه مشتریان ما عمدتا متمرکز بر روی مشتریان بزرگ بود . شما اگر با هر بانکداری صحبت کنید به شما خواهد گفت وقتی که 50 درصد از حجم عملیات شما اعم از تسهیلات و سپرده بر تعدادی محدودی از مشتریان شامل کمتر از چهارصد یا پانصد مشتری متمرکز شود، بانک شما همواره با ریسک تمرکز مواجه است و هر لحظه می تواند منجر به بروز بحران های متعددی برای شما بشود.
شاید در سی ماه گذشته حجم عملیاتی که مربوط به صد مشتری بانک بوده و بالغ بر 50 درصد عملیات ما مربوط به این صد مشتری بود، اما امروز که من اخرین اعداد را دریافت کردم این عدد به 35 درصد کاهش یافته است که نشان دهنده این است که مشتریان ما افزایش پیدا کرده و ما توانسته ایم با رویکردی جدید و با اتکا به ظرفیت های فناوری هایی که ایجاد کردیم سرویس های خود را به بخش گسترده تری از مشتریانمان توسعه دهیم.
• 2.8 میلیون افتتاح حساب جدید در بانک تجارت
نکته دیگری که به هر حالبه عنوان اشکال محسوب می شد و آقای خاندوزی هم تاکید داشتند، این بود که هر چه می توانید سرویس ها و خدمات را به جامعه گسترده تری تسری دهید، امروز که خدمت شما هستم نسبت به پایان سال 1399 بالغ بر 2 میلیون 800 هزار مشتری جدید در بانک تجارت افتتاح حساب کردند و ما مشغول خدمت رسانی به آنها هستیم .
در خصوص مطالبات بانک و در خصوص اموال و املاکی که به عنوان غیر مولد تلقی می کنیم ، یکی دیگر از مشکلاتی بود که وجود داشت و خوشبختانه در طی این سه سال گذشته با شفاف سازی در امر واگذاری هایی که صورت گرفته امروز می توانیم بگوییم که نه در نقطه ایده آل، بلکه در مسیری قرار داریم که انشالله به نقطه ایده آل ختم می شود.
با توجه به اینکه 29 ماه از شروع به فعالیت دولت سیزدهم گذشته است ، بفرمایید چه دستاوردهایی در این مدت حاصل شده است؟
اخلاقی فیض- در خصوص عملیات بانکی مهمترین موضوعی که به عنوان دستاوردها می شود از آن یاد کرد این است که اولا یک Core بانکداری یا یک منظومه یا یک سیستم متمرکز بانکداری امروز بعد از گذشت این مدت در بانک تجارت مستقر شده است که تقریبا می شود گفت، پیاده سازی این سیستم به دلیل مدیریت مناسبی که راجع به آن صورت گرفت بسیار کم چالش اتفاق افتاد و من این را به عنوان مهمترین دستاوردمان تلقی می کنم.
اما اگر بخواهم در مورد دستاوردهای مالی بانک صحبت کنم باید عرض کنم که ما در سال 1399 بانکی داشتیم که متاسفانه به دلیل برخی از هزینه هایی که در بانک وجود داشت، به یک بانک زیان ده تبدیل شده بود و ما از نظر عملیات بانکداری خودمان دچار زیان بودیم .
از زیان دهی خارج شدیم/سود آوری 252 درصدی بانک تجارت در 9 ماه امسال
سال 1402 انشالله سومین سالی است که ما به تدریج از سال 1400 با یک حاشیه سود محدود به پایان رساندیم و سال 1401 این میزان سود تقریبا 156 درصد افزایش پیدا کرد و امروز که خدمت شما هستم تا سه ماهه فصل سوم سال با 252 درصد رشد سود آوری نسبت به سال قبل، بانک توانسته موقعیت خود را به نقطه بسیار قابل اتکاء ارتقاء دهد.
نسبت کفایت سرمایه از منفی به 3.2 مثبت رسید
یکی دیگر از اشکالاتی که وجود داشت و باز با حمایت وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی به لحاظ راهبری و ارشادهایی که داشتند و نیز حمایتی که در مجامع اتفاق افتاد بانک تجارت توانست نرخ کفایت سرمایه خود را از منفی، امروز به 3.2 مثبت افزایش دهد و انشالله در پایان همین ماه هم با افزایش سرمایه 12 همتی که از محل سود انباشته که در طی این دو سال تجمیع شده اند، در بانک صورت خواهد گرفت و امیداوریم شاخص کفایت سرمایه ما به حدود 5.2 افزایش پیدا کند و با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی هایی که در دستور کار داریم انشاالله در سال آینده امیدواریم کفایت سرمایه خود را به حدود 8 درصد برسانیم .
بنابراین یکی از چالش های مهمی که ما سی ماه با آن مواجه بودیم و آن هم نرخ کفایت سرمایه منفی بود، در حال حاضر به 5.2 درصد و در سال آینده نیز بتوانیم خودمان را به 8 درصد استاندارهای بین المللی برسانیم.
در خصوص اولین هایی که در دوره کاری دولت سیزدهم در بانک تجارت صورت گرفته است، بفرمایید؟
اخلاقی فیض – یکی از موضوعاتی که در سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری به عنوان محور فعالیت های اقتصادی مطرح شد (که به نظرم در حوزه بانکداری بسیار اهمیت پیدا می کند ) و در سال قبل از آن هم باز تاکید ایشان برحوزه اشتغال آفرینی و حوزه دانش بنیان بود، همواره در محور فعالیت های بانک و جهت گیری های بانک در هر سال انتخاب شده است. اگر بخواهم بگویم که برای اولین با چه اقداماتی صورت گرفته است باید عرض کنم که در سال 1401 به عنوان بانکدار حامی صنعت دانش بنیان و به عنوان بانک نخست در حوزه دانش بنیان ها عنوانی را کسب کردیم و از طرف دیگر در حوزه تولید محصولات دانش بنیان نیز بانک توانست درسال گذشته با معرفی محصول باجت که ارایه خدمات عتباری به صورت غیر حضوری به مشتریان هست، به اهداف تعریف شده توسط مقام معظم رهبری نزدیک کرده و در این مسیر قدم بگذارد.
در سال 1402 نیز باز با الهام گرفتن از رهنمودهای مقام معظم رهبری و محور قرار دادن شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید ابزارهایی را به کار گرفتیم و محصولاتی را تولید کردیم که این محصولات نیاز به نقدینگی ندارد و مبتنی بر سیستم های تعهدی و اعتباری است و با استفاده از اینها اولا، تلاش کردیم تولید را حمایت کنیم و رد ثانی تلاش کردیم نیازمندی های بخش خرد و متوسط جامعه را پاسخ دهیم .
سه محصول تولید شده که انشالله در ایام یوم الله دهه فجر از آنها رونمایی خواهد شد؛ شامل ، محصولی برای مشتریان تحت عنوان کالا نو که ظرف مدت 45 روز گذشته در حدود نیم همت این محصول فروشداشته و این محصول این امکان را فراهم می کند که هر کدام از مشتریان ما بتوانند برای خرید لوازم خانگی از این محصول استفاده کنند.
محصول دومی که تولید کردیم برای اینکه فروش تولید کنندگان و تامین مالی آنها میسر باشد، محصولی است به نام صنف نو و محصولی است که برای کلا برای فروشندگان عمده است و می توانند از تامین کنندگان و پروایدرها امحصول خود را به صورت اعتباری بخرند ،بدون اینکه بخواهند نقدینگی وارد بازار کنند و آخرین محصولی که برای خرده فروشان تدارک دیدیم و بیشتر در حوزه محصولات خرد و حوزه خوار و بار و مواد خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد، محصولی است به نام کسب نو که این محصول هم در همین بهمن ماه رونمایی خواهد شد.
این محصولات دوره اجرای آزمایشی خود را سپری کرده اند و تاییدیه های لازم را گرفته اند و حمایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در تامین ابزارهای اعتباری و وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی در به کارگیری ابزاری تحت عنوان برات الکترونیک، بسیار در تولید این محصولات نقش حائز اهمیتی داشته و ما امیدوار هستیم که تا پایان سال جاری با استفاده از این محصولات بتوانیم یک مسیر جدید در حوزه بانکداری و مبتنی بر ابزارهای تعهدی باز کنیم که هم از تولیدکنندگان عمده پشتیبانی کند و هم مجموعه هایی که به عنوان خریداران واسطه و درنهایت عرضه کنندگان محصولات نهایی را مورد حمایت قرار دهد.
امیدوار هستیم به ویژه برای جامعه حقوق بگیر ما و به ویژه در بخش های دولتی و غیر دولتی که حقوق مستمر می گیرند و تضمین کافی برای خرید اقساطی توسط این گروه ها وجود دارد، بتواند در زندگی این افراد گشایشی ایجاد شود.
چشم انداز عملکرد بانک تجارت را در پایان دولت سیزدهم چگونه می بینید؟
اخلاقی فیض – بسیار امیدوار هستم که در پایان دوره کنونی دولت محترم بتوانیم بانک تجارت را یک بانکی که از نظر ابعاد حداقل نسبت به ابتدای دوره 20 درصد به لحاظ تامین مالی در نظام اقتصادی کشور افزایش یافته و با توجه به تحولاتی که در حوزه فناوری در این بانک اتفاق افتاده شاهد یک بانک به روز باشیم و بانکی داشته باشیم که از نظر شاخص های سلامت مالی و به صورت مشخص کفایت سرمایه و حداقل های لازم به لحاظ منابع مالی نقد در موقعیتی باشد که حداقل نسبت به ابتدای دوره که دولت محترم شروع کردند در موقعیتی با 20 درصد بهبود بتوانیم شاهد باشیم . البته تاکید کردم ، و دوباره هم تاکید می کنم اینکه بانک در این دوره از زیان دهی به یک بانک کاملا سود آور تبدیل شده است به نظرم یک دستاورد بسیار بزرگ است .
اینکه بانکی در گذشته و در ابتدای کار این دولت سهمی حدود 6 درصد از حجم عملیات بین الملل اعم از گشایش اعتبارات، برات های اسنادی و اعتبارات اسنادی و حوالجات خاصی که وجود داشته تقریبا 6 تا 7 درصد سهم در نظام بانکی داشته و امروز سهم بانک تجارت تقریبا حدود 18 درصد افزایش یافته و رتبه نخست نظام بانکی را به خود اختصاص داده است. این نشان دهنده این واقعیت است که انشالله در پایان این دولت بانک تجارت به عنوان یک بانک تعیین کننده در نظام اقتصادی به ویژه در حوزه بین الملل می بینیم . لازم است تاکید کنم ه این موارد محورهایی بوده است که وزیر محترم اقتصاد جناب آقای دکتر خاندوزی در بدو ورود به من فرمودند، همین محورهایی بوده که سعی کردیم در همین مسیر تلاش کنیم و دستاوردهای بانک را در همین بخش بتوانیم به صورت محسوس و ملموس عرضه کنیم.
فکر میکنید، چه آثار ملموسی از این اقدامات بانک تجارت در زندگی مردم ایجاد شده است؟
اخلاقی فیض- فکر میکنم وقتی که بانک تجارت 2 میلیون و 800 هزار مشتری جدید را که عمدتا مشتریان خرد و متوسط هستند، در حوزه های مختلف به مشتریان خود اضافه کرده و به این مشتریان سرویس ارایه می دهد و از همه مهمتر این عزیزان با فیدبکی که به ما می دهند از این سرویس ها احساس رضایت می کنند ، فکر می کنم دستاورد بسیار ارزشمندی است .
یک توضیح در این زمینه بدهم تا شاید این دستاوردها را ملموس تر کند، برای اینکه بتوانیم به طور مشخص بدانیم که چه گروه هایی را تحت پوشش قرار می دهیم، از بدو ورود سعی کردیم مشتری های خودمان را به سگمنت ها و بخش بندی های مختلفی تقسیم بندی کنیم تا بتوانیم با شناخت بهتری که از آنها حاصل می کنیم خدمات مورد انتظار آنها را با کیفیت بهتری تولید و عرضه کنیم و طبیعتا با بازخورد گرفتن از آنها نقایص این خدمات خود را رفع کنیم. در ابتدای امر اولین کاری که انجام دادیم، یک معاونت ایجاد کردیم برای معاونت مدیر عاملی تحت عنوان معاونت بانکداری شخصی، یعنی بانکداری که برای اشخاص حقیقی سرویس هایی را تولید می کند و نیازهای آنها را شناسایی می کند و سعی می کند این سرویس های تولیدی خود را منطبق با نیازهای آنها توسعه دهد و مستمرا از جانب آنها ارزیابی دریافت کند.
تقریبا 90 درصد از این 2 میلیون و 800 هزار نفر مشتریان جدید، از جنس اشخاص هستند و ما با ارایه خدماتی نظیر ارایه خدمات bnpl که فرد امروز خرید خود را انجام میدهد اما به صورت اقساطی متعاقبا اقساط خود را پرداخت می کند و سعی کردیم قدرت خرید این مشتریان را افزایش دهیم.
با تولید محصول کالا نو که تا همین الان که ظرف مدت 45 روز تقریبا درحدود 6 هزار خریدار در این حوزه آمده و خریدهای خود را انجام داده اند و 71 هزار نفر در صف خرید این محصولات قرار گرفته اند و فکر می کنیم ارایه این خدمات سطح رفاه اجتماعی را به ویژه برای این افراد بالا برده است. از طرف دیگر یک حوزه دیگر نیز ایجاد کردیم به نام بانکداری اصناف و همانطور که می دانید، چیزی در حدود 3 میلیون و 300هزار واحد رسمی صنفی در کشور وجود دارد و نمی شود که خدمات مورد انتظار و نیاز این اصناف بانک متولی نداشته باشد. بانک تجارت برای اصناف نیز محصولات متنوعی را تدارک دیده است و خدمت کسب نو و خدمت صنف نو از جمله خدماتی است که مربوط به این حوزه است و در نهایت در حوزه بانکداری تجاری که بانکداری مربوط به SME ها و واحدهای کوچک و متوسط تجاری است، تقریبا 40 درصد از خدمات بانک به این مجموعه ها ارایه می شود.
افزایش سهم بانکداری بین الملل از 7 درصد به 18 درصد
وقتی می گوییم سهم ما از بانکداری بین الملل در دو سال گذشته از 7 درصد به 18 درصد افزایش یافته است پس طبیعتا باید به این مشتریان سرویس داده باشیم و این سرویس ها تاثیر تعیین کننده ای برای رفاه عامه جامعه دارد ، چرا که واردکنندگان و صادرکنندگان محترم عواید مترتب بر ورود و صدور کالاهایشان همه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و ما امیدوار هستیم که با تنوع بخشیدن و با افزایش دادن به سطح ارائه خدمات مان به اقشار مختلف در جامعه توانسته باشیم تاثیری را بر احاد جامعه داشته باشیم که بتوانند از ارتقاء کیفیت خدمات بانک و حجم خدمات بتوانند بهره مند شده باشند و فکر می کنم در پایان این دوره چهار ساله بانک تجارت اگر توانسته باشد، اولا تعداد مشتریان خود را افزایش داده باشد و دوم اینکه، سلامت مالی و و سودآوری را افزایش دهد.
و طبیعتا، سهامداران و ذینفعان خود را که بخش قابل توجهی از آن را سهامداران عدالت تشکیل می دهند، از عوائد مترتب بر این اقدامات بهره مند شوند .
در پایان تشکر میکنم از شما و همکارانتان که این فرصت را فراهم نمودید که هم بتوانیم دستاوردهای بانک را عنوان کنیم و هم بتوانیم حمایت های ارزشمندی که وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی به ویژه و دولت محترم در راس آن به واسطه حمایت های ایشان این امکان فراهم شده است را بتوانیم برای همه عزیزانی که علاقمند به شنیدن این موارد هستند تبیین کنیم./شادا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0