تاریخ انتشار : دوشنبه 7 خرداد 1403 - 6:21
کد خبر : 11009

سیدرحمان موسوی در گفت و گو با مناطق اسیا؛

راهی جز بازگشت به مسیر عقلانیت و مشارکت فعال در انتخابات نداریم

راهی جز بازگشت به مسیر عقلانیت و مشارکت فعال در انتخابات نداریم

با شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، اختیارات او باید به طور موقت به فرد دیگری که کفیل ریاست جمهوری محسوب می‌شود، واگذار و سپس انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برای تعیین جانشین‌اش برگزار شود. به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا»  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید با مرگ رئیس جمهور، اختیارات او با موافقت رهبر

با شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، اختیارات او باید به طور موقت به فرد دیگری که کفیل ریاست جمهوری محسوب می‌شود، واگذار و سپس انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برای تعیین جانشین‌اش برگزار شود.
به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا»  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید با مرگ رئیس جمهور، اختیارات او با موافقت رهبر به معاون اول رئیس جمهور که در حال حاضر محمد مخبر است، واگذار می‌شود. پس از تجربه‌ای که در سال ۱۳۶۰ و برگزاری اجباری دو انتخابات ریاست جمهوری در کمتر از سه ماه در ایران به دست آمده بود، شخصیت حقوقی معاون اول، در سال ۱۳۶۸ در زمان بازنگری قانون اساسی به آن اضافه شد.
در ایران اگر رئیس جمهور، معاون اول نداشته باشد یا او هم دچار سانحه شده بود یا قادر به انجام وظایف قانونی نبود، قانون اساسی به رهبر اجازه می‌دهد، راسا فرد دیگری را به این عنوان منصوب کند. انتقال اختیارات رئیس جمهور ایران به معاون اول او، صرفا بابت اداره موقت امور کشور در یک بازه کوتاه است. پس از مرگ رئیس جمهور، معاون اول که اینک به مثابه کفیل ریاست جمهوری عمل می‌کند باید شورایی متشکل از رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه تشکیل دهد تا این شورا حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز مقدمات انتخاب رئیس جمهور جدید را فراهم کند؛ یعنی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار شود.
انتخابات پس از رئیس جمهور، ابراهیم رئیسی به دو مسیر ممکن می‌رود.
اول، برگزاری انتخابات رقابتی که شامل افرادی از همه جریان‌های مختلف باشد.
دوم، ادامه راه‌برد محدودیت‌ها که حتی مخالفان معتدل و وفادار نیز را محروم کند.
اهمیت مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران از چندین عامل حیاتی نشات می‌گیرد. این شامل اعتبار سیستم سیاسی، نارضایتی رو به افزایش مردم و مسائل اقتصادی است. در کل، مشارکت مردم در انتخابات نشان‌دهنده سلامت سیستم سیاسی، آزمونی برای نگرش عمومی و تأثیرگذاری بر جهت آینده کشور است.
راهی جز بازگشت به مسیر عقلانیت و مشارکت فعال در انتخابات نداریم / در سه ساله گذشته همه متوجه شدیم که یکدست شدن حاکمیت نتیجه خوبی نداشته است
اهمیت مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران از چند عامل مهم ناشی می شود:
۱ **مشروعیت نظام سیاسی**: – اگرچه انتخابات در ایران اغلب به دلیل بررسی نامزدها توسط شورای نگهبان تندرو مورد انتقاد قرار می گیرد، اما مشارکت بالای رأی دهندگان همچنان حیاتی است. – حاکمیت برای نشان دادن مشروعیت نظام سیاسی به مشارکت اساسی نیاز دارد، به ویژه با توجه به رویدادهای اخیر.
 2. **نارضایتی ها**: – ایران در چهار سال گذشته با چالش های مهمی از جمله اعتراضات ضد دولتی، مسائل سیاسی، بحران های اقتصادی ناشی از تحریم های آمریکا و هواپیمای اوکراینی مواجه بوده است و مشارکت کم رای دهندگان ضربه بزرگی به مقامات حاکم خواهد بود.
۳ **بحران اقتصادی**: – اقتصاد همیشه نقش محوری در انتخابات ایران داشته است. – وضعیت ناپایدار اقتصادی که با تحریم های آمریکا تشدید شده است، ایران را در یکی از بحرانی ترین مراحل خود از زمان انقلاب 1979 قرار داده است. – نامزدها مسائل اقتصادی را در اولویت قرار می دهند و مشارکت رای دهندگان را حیاتی تر می کنند.
به طور خلاصه، مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اهمیت دارد زیرا نشان دهنده سلامت نظام سیاسی و یک آزمون کلیدی برای بیان احساسات عمومی و تأثیرگذار بر مسیر آینده کشور است.
در پایان باید بگویم که راهی جز بازگشت به مسیر عقلانیت و مشارکت فعال در انتخابات نداریم چراکه در سه ساله گذشته همه متوجه شدیم که یکدست شدن حاکمیت نتیجه خوبی نداشته است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.