تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 شهریور 1403 - 11:24
کد خبر : 12676

روز گذشته محقق شد؛

بهره برداری از طرح بهینه سازی بازیافت آب‌ با املاح بالای پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند

بهره برداری از طرح بهینه سازی بازیافت آب‌ با املاح بالای پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند

استفاده از آب مصرفی در فرآیند پالایش نفت حالا در شرایطی که کشور مدام با تنش های آبی روبروست موضوعی است که شرکت های پالایشی با آن دست و پنجه نرم می کنند و پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند نیز برای برون رفت از این وضعیت طرح “بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح به روش اسمُز

استفاده از آب مصرفی در فرآیند پالایش نفت حالا در شرایطی که کشور مدام با تنش های آبی روبروست موضوعی است که شرکت های پالایشی با آن دست و پنجه نرم می کنند و پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند نیز برای برون رفت از این وضعیت طرح “بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح به روش اسمُز معکوس” یا (RO) را به بهره برداری رساند.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه خبری مناطق آسیا به استان مرکزی مجتمع پالایش نفت شازند از چند سال پیش برای برون رفت از این وضعیت  و البته برای استفاده مفید از پساب تولیدی از فرآیند پالایش برای خود یک پروژه تعریف کرد که  بر پایه آن  از راهکاری بنام “بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح به روش اسمُز معکوس” یا (RO) استفاده کند.

طرح (RO)قرار شد با سرمایه‌گذاری 6.3 میلیون یورویی ارزی و  1400 میلیاردی ریالی به بهره‌برداری برسد.طرحی در ظاهر امر بلند پروازانه که در شرایط سخت تحریمی و مشکلات مالی موجود در صنایع پالایشی ایران  نشدنی بنظر می آمد.

با اینحال مدت زمان اجرای این طرح 3سال و نیم در نظر گرفته شد و سال 1399 که آغاز اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفت در نهایت در شهریور ماه سال جاری به مرحله بهره برداری رسید.

مشکل تنش آبی ایجاب می کرد طرح تصفیه پساب‌های موجود در پالایشگاه شازند یک طرح مدرن  با شیوه های فن آورانه جدید باشد تا هم صرفه جویی حداکثری آب را محقق گرداند و هم نیازهای آبی پالایشگاه را پوشش بدهد و در عین حال الزامات زیست محیطی کشور و منطقه را نیز رعایت کند.

در تعریف کلی، ظرفیت واحد (RO)  340 مترمکعب بر ساعت تعیین شد که در نهایت  به تولید 310 مترمکعب برساعت برسد تا  آب با کیفیت مطلوبآماده سازی شود.این در حالیست که پیش از این پالایشگاه شازند همواره به عنوان یک مجتمع آلاینده محیط زیست مورد انتقاد دوستداران محیط زیست قرار می گرفت.

با اجرای این طرح پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند می تواند هرساله یک و نیم میلیارد لیتر آب را تصفیه کرده و به مصرف داخلی خود برگرداند و در امتداد آن حجم پساب ورودی به حوضچه‌های تبخیر را کاهش داده و همزمان مانع از سرریز آن به اراضی کشاورزی منطقه شود  و در عین حال برداشت آب خام  از منابع زیر زمینی  وسد کمال صالح  را پایان بخشد.

مجید رجبی مدیر عامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند در حاشیه مراسم افتتاح طرح “بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح به روش اسمُز معکوس” اظهار کرد:مصرف بهینه‌ آب در پالایشگاه شازند همواره  به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شده و ما نیز  آن را بصورت جدی مد نظر قرار داده بودیم و بر همین اساس این پروژه را  از سال ۹۹ در دست اجرا قرار دادیم اما چالش هایی مانند پاندمی کرونا و افزایش قیمت ارز مشکلات فراوانی برای اجرای این طرح ایجاد کرد که با همت کارکنان و پیمانکار پروژه، کار را با تلاش زیاد  به پیش بردیم.

این مقام مسئول با توضیح اینکه منابع مالی از سوی شرکت متبوعش از آغاز تامین شده بود گفت: در مرحله بعد پیمانکار پروژه درگیر چالش های بازار ارز و مشکل تغییرات قیمیتی شده بود و این در حالی بود که برخی از قطعات که از خارج تامین می شد به راحتی به دست اجرا کنندگان طرح نمی رسید و همین امر اچرای پروژه را تاحدودی به تاخیر انداخته بود.

وی ادامه داد:به هرحال با اینکه تامین هزینه پروژه بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح بالا به روش اسمز معکوس کار دشواری بود اما همسویی با سیسات های کلان زیست محیطی کشور ایجاب می کرد پروژه حتما به مرحله بهره برداری برسد و امروز بسیار خشنودیم که پالایشگاه شازند را از این چالش به سلامت عبور داده ایم.

رحبی افزود:این پروژه در دو  بخش تعریف شده  که در مرحله نخست  340 متر مکعب آب با املاح بالا در ساعت به روش اسمز معکوس تصفیه شده و در مرحله بعد  کاهش مصرف آب پالایشگاه و شهرستان رقم بخورد تا مشکلی به مشکلات آبی منطقه اضافه نشود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند همچنین تاکید کرد: پسماند این فرآیند بسیار ناچیز است و تنها ده درصد یعنی  از ۳۴۰ متر مکعب ۳۴ متر مکعب پسماند باقی خواهد ماند و برای بازیافت این میزان  نیز برنامه هایی در نظر گرفته شده است و با برنامه‌های محیط زیستی پالایشگاه شازند، امیدواریم مصرف آب از چاه‌ها و سد کمال صالح به صفر برسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.