تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مرداد 1403 - 18:01
کد خبر : 12614

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران:

آغاز فعالیت منطقه آزاد مازندران با ۲۵ سال تاخیر

آغاز فعالیت منطقه آزاد مازندران با ۲۵ سال تاخیر

حجت‌الاسلام مجیدرضا فولادی گفت: عقب‌ماندگی ۲۵ ساله در برخورداری مردم مازندران از منطقه آزاد مازندران حق مردم این استان نبود. به گزارش پایگاه خبری مناطق آسیا، حجت‌الاسلام مجیدرضا فولادی امروز -سه‌شنبه- در نشست خبری با بیان این‌که عقب‌ماندگی ۲۵ ساله در برخورداری مردم مازندران از منطقه آزاد مازندران حق مردم این استان نبود، اظهار کرد:

حجت‌الاسلام مجیدرضا فولادی گفت: عقب‌ماندگی ۲۵ ساله در برخورداری مردم مازندران از منطقه آزاد مازندران حق مردم این استان نبود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آسیا، حجت‌الاسلام مجیدرضا فولادی امروز -سه‌شنبه- در نشست خبری با بیان این‌که عقب‌ماندگی ۲۵ ساله در برخورداری مردم مازندران از منطقه آزاد مازندران حق مردم این استان نبود، اظهار کرد: پیشینه پیگیری برای تاسیس منطقه آزاد مازندران به سال ۱۳۷۴ برمی‌گردد که این استان همزمان با کیش می‌توانست منطقه آزاد تجاری صنعتی داشته باشد. اما تعلل‌ها و سهل‌انگاری‌ها و کم‌توجهی‌ها سبب شد استان ما با وجود همه ظرفیت‌های منحصربه‌فردی که دارد از این مزیت محروم بماند.

وی افزود: امروز خوشبختانه با تلاش‌هایی که طی هشت ماه اخیر انجام شد کلیات اساسنامه در شورای نگهبان تصویب شده و قرار است احتمالا تا پایان هفته آینده شورای نگهبان اساسنامه سازمان تجاری-صنعتی منطقه آزاد مازندران را ابلاغ کند.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران با بیان این‌که پس از ابلاغ اساسنامه کار اصلی مدیران استان برای اجرایی شدن برنامه‌ها در استان آغاز می‌شود، تصریح کرد: ما از تصویب اساسنامه تا تایید طرح جامع یک دوران پرکار را باید بگذرانیم. همین دوران گذار را مناطق آزاد اینچه‌برون و مهران از هشت ماه پیش آغاز کردند و پیش‌بینی می‌شود یک سال دیگر هم زمان ببرد. از نگاه ما طولانی شدن این فرآیند اصلا پذیرفتنی نیست و باید طی سه تا پنج ماه این فرآیند را در مازندران به پایان برسانیم.

فولادی تاکید کرد: تقاضای من از مسئولان استان این است که نه تنها بخشی‌نگری و نگاه شهرستانی، بلکه حتی نگاه استانی را کنار بگذارند. ظرفیت مازندران استانی و ملی نیست. مازندران ظرفیتی بین‌المللی یا دست‌کم ظرفیتی منطقه‌ای دارد که باید با بهره‌گیری از این فرصت آن را شکوفا کنیم.

وی افزود: البته این گذر اولیه است و پس از آن و تایید طرح جامع نیز باید همه پای کار باشیم. فعلا باید زیرساخت‌های اولیه را اجرا کنیم. در منطقه چبگرود و میرود اصلا زمین هنوز تحویل داده نشد که کار را آغاز کنیم. اما در بندر نوشهر و بندر امیرآباد زیرساخت‌ها موجود است و هماهنگی‌ها باید افزایش یابد.

این مسئول اظهار کرد: برای تدوین اساسنامه و طرح جامع ۱۳ کارگروه‌ تشکیل دادیم تا چالش‌های پیش روی شکوفایی اقتصاد استان را شناسایی کنیم. این کارگروه‌ها سه ضلع شامل اساتید و دانشگاهیان، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و سرمایه‌گذاران و بازرگانان دارد و همه تصمیم‌ها با نظر و رضایت این سه قشر اتخاذ می‌شود.

فولادی با تاکید بر لزوم توجه به مسائل اجتماعی پیرامون طرح تاسیس منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران افزود: یک کارگروه موظف شده‌ که مسائل اجتماعی مربوط به منطقه آزاد سه‌لکه‌ای مازندران را بررسی کند تا با نگرش به حوزه اجتماعی فعالیت این منطقه آغاز شود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران با بیان این‌که رویکرد منطقه آزاد مازندران صادرات‌محور است، گفت: ما ۳۲۴ واحد تولیدی بزرگ در مازندران داریم. گفت‌وگو با مدیران این واحدها را آغاز کردیم و معتقدیم که که آن‌ها یکی از سهامداران اصلی منطقه آزاد هستند. از تولیدکنندگان استان می‌خواهیم تولیدات‌شان را بر مبنای عرضه به بازارهای خارجی تولید کنند و رویکردشان را صادرات در نظر بگیرند. با این رویکرد تولید در استان افزایش می‌یابد. قطعا بزرگترین حمایت از نظام اسلامی پشتیبانی از سرمایه‌گذار و تولید است.

وی با انتقاد از نبود زنجیره توسعه اقتصاد در مازندران اظهار کرد: هر دستگاه بر اساس ظرفیت‌هایی که دارد باید برنامه‌اش برای توسعه اقتصادی را بنویسد و ارائه کند. مازندران توان این را دارد که ۳۵۰‌میلیون انسان را در سال تامین غذایی کند. اما این ظرفیت به دلیل نبود زنجیره توسعه اقتصاد شکوفا نشده است.

فولادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی پیشگیری از ایجاد رانت و انجام برخی سوء‌استفاده‌های مرسوم در مناطق آزاد تجاری گفت: مهم‌ترین راهبردم در این زمینه شفاف‌سازی و بیان حقیقت است. کوچک‌ترین ترحمی به کسی که در منطقه آزاد از رانت صحبت کند نمی‌کنم و هر شخصی در هر سطحی از مدیریت استانی و ملی قصد سوءاستفاده در منطقه آزاد تجاری مازندران را داشته باشد از طریق رسانه‌ها رسوا می‌کنم.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران با اشاره به وجود برخی زمین‌های واگذار شده در محدوده‌های سه لکه‌ای منطقه آزاد به ویژه چپکرود اظهار: هر سرمایه‌گذاری که طی سال‌های اخیر در این محدوده‌ها زمین دریافت کرد و فعالیتش را هم آغاز کرده از مزایا و پشتیبانی منطقه آزاد بهره‌مند می‌شود. اما آن افرادی که زمین دریافت کردند و گامی برنداشتند باید برای بازگرداندن زمین و اقدام قانونی ما آماده باشند.

این مسئول افزود: در چپکرود دست‌کم ۱۷ مورد از این نمونه‌ زمین‌های دریافت شده که کاری در آن‌ها انجام نشد شناسایی کردیم. طبق قانون این افراد باید خلع ید می‌شدند. در صورتی که دستگاه مربوطه اقدام قانونی‌اش را در این زمینه انجام ندهد از همان مسئول دستگاه مربوطه شکایت می‌کنیم. معتقدم دشمنان اصلی نظام و مردم مدیران ناکارآمدی هستند که سبب معطل ماندن کارهای کشور و بی‌اعتمادی جامعه می‌شوند.

فولادی خاطرنشان کرد: مشخصات و پیشینه تمام پلاک‌های محدوده چپکرود بررسی و احصا شده است. اگر هم کسی زمینی را تصرف کرده باشد و ادعایی داشته باشد از راه قانون اقدام کند. چون اجازه ورود متصرفان به این زمین‌ها را نمی‌دهیم.

وی درباره اقدامات انجام شده برای حل مسائل پیش روی مراودات مالی سرمایه‌گذاران و بازرگانان در منطقه آزاد مازندران نیز گفت: طی هشت ماه اخیر از این موضوع نیز غافل نشدیم و گام‌های خوبی برداشته شد. راه‌اندازی بانک فراساحلی (افشور) یکی از راهکارهای تامین مالی بین‌المللی است که در این زمینه نیز هماهنگی‌های لازم انجام شد و اکنون نگرانی در این زمینه نداریم.

فولادی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همراهی رسانه‌ها، همه مدیران و مسئولان، سرمایه‌گذاران و بازرگانان و مردم استان بتوانیم نمونه‌ای موفق از منطقه آزاد تجاری-صنعتی را در مازندران فعال کنیم تا همه مردم مازندران از این مزیت مهم بهره‌مند شوند.

طرح منطقه آزاد تجاری سه لکه‌ای یا سه نقطه‌ای مازندران که پس از پیشنهاد به شورای عالی مناطق آزاد و هیات دولت و تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، مهر ۱۴۰۲ از سوی رئیس‌جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد مجموعا یک‌هزار و ۶۰۵ هکتار مساحت دارد که در سه نقطه از استان قرار گرفته است. مزایای بهره‌مندی از این طرح فقط شامل سه نقطه محدود در بندر امیرآباد با ۱۰۶۰ هکتار مساحت، منطقه ساحلی چپکرود جویبار تا میرود بابلسر با ۴۶۱ هکتار مساحت و محوطه بندر نوشهر با ۸۴ هکتار مساحت می‌شود و ارتباطی به مناطق خارج از این محدوده‌های بندری ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.