تاریخ انتشار : شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 6:04
کد خبر : 10643

برگزاری رویداد ملی دو روزه آواها و نواهای مادرانه در قشم

برگزاری رویداد ملی دو روزه آواها و نواهای مادرانه در قشم

رویداد ملی دو روزه آواها و نواهای مادرانه به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور، معاونت فرهنگی و اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و صندوق توسعه در سالن مرکز بین‌المللی رشد قشم برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» در این مراسم، ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی

رویداد ملی دو روزه آواها و نواهای مادرانه به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور، معاونت فرهنگی و اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و صندوق توسعه در سالن مرکز بین‌المللی رشد قشم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» در این مراسم، ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و محمد غفاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور داشتند.

رضا رفیعی از کهگیلویه و بویر احمد در این نشست ، گفت: موسیقی این استان در بعضی نقاط با طنین خشم و در مناطقی هم با آرامش همراه است.
وی ادامه داد: بانوان کهگیلویه و بویر احمد با شروه خوانی به عنوان نوایی جان سوز با بستن کمربند‌ها و شال سیاه، آثاری از شروه‌خوانی را در رثای شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش از خود برجای گذاشته‌اند.
سودابه سالم دومین سخنران این رویداد بود که در سخنان خود گفت: مادران در حقیقت خالقان لالایی در ساختار موسیقی کودکانه هستند و علیرغم جنگ‌ها، خشونت‌‌ها، بلایای طبیعی و دشواری‌های زندگی، به طور پیوسته رنگارنگی شاد و جذاب برای کودکان سرزمین‌مان حتی قبل از تولد فرزندانشان تا بزرگسالی را دنبال کرده‌اند.
وی ادامه داد:‌ زبان انسان با موسیقی باز می‌شود و در همه حیطه‌ها رشد می‌کند و تمام ویژگی‌هایی که امروزه در مهدهای کودک وجود دارد را می‌توان در لالایی‌های مادرانه وجود داشته است.
رضا مهدوی دیگر سخنران این رویداد بود که در سخنان خود گفت: گوش کودکان در دنیای مادرانه و در بطن وجود وی، صداهای عاشقانه مادر را می‌شنود و آنچه که در دوران بارداری از طریق گفتار، حسی، عاطفی به کودک آموخته می‌شود، در بزرگسالی فرزند اثرگذار خواهد بود.
وی افزود: کودک در کنار رشد طبییعی بدن، با شنیدن، دیدن و گوش دادن به نجواهای مادر هم رشد می‌کند و لالایی‌ها به هر زبان و گویشی که باشند به همراه گلبانگ مادرانه همانند آوای اذان که برای مسلمانان دلنشین است برای کودکان هم بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
یکی دیگر از سخنرانان این رویداد دامون شش بلوکی از پژوهشگران نواحی فرهنگ نواحی ایران بود که در سخنانش خود بر جایگاه رفیع و کارکرد فرهنگی لالایی و نقش موسیقی اقوام در ارتباط با ابعاد مختلف آن سخن گفت.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.